میدان روایت حادثه ریز پرنده‌های اصفهان

 یک سال و دو ماه قبل بود. ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳ و ۱۸ دقیقه ۴ فروند کوادکوپتر از یک کارگاه مخروبه به سمت مجتمع دفاعی حرکت می‌کنند که با واکنش پدافند هوایی هر ۴ ریز پرنده منهدم می‌شوند. حوالی ساعت ۴ بامداد دیروز باز حادثه‌ای مشابه صورت می‌گیرد. برخی از منابع خبری از شنیده‌شدن صدای انفجار در منطقه شرق اصفهان خبر دادند که ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان اتفاق را این‌گونه شرح داد: شنیده‌شدن صدای نسبتاً شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم. این اتفاق پس از چند روز رجزخوانی اتاق جنگ اسرائیل در پی عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» ایران رخ داد. اتفاقی که بسیاری از شهروندان اصفهان را حتی از خواب آرام پنجشنبه‌شب بیدار نکرد و بسیاری از مردم در ساعات صبح از آن مطلع شدند

 میدان روایت حادثه ریز پرنده‌های اصفهان


یک سال و دو ماه قبل بود. ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳ و ۱۸ دقیقه ۴ فروند کوادکوپتر از یک کارگاه مخروبه به سمت مجتمع دفاعی حرکت می‌کنند که با واکنش پدافند هوایی هر ۴ ریز پرنده منهدم می‌شوند. حوالی ساعت ۴ بامداد دیروز باز حادثه‌ای مشابه صورت می‌گیرد. برخی از منابع خبری از شنیده‌شدن صدای انفجار در منطقه شرق اصفهان خبر دادند که ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان اتفاق را این‌گونه شرح داد: شنیده‌شدن صدای نسبتاً شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم. این اتفاق پس از چند روز رجزخوانی اتاق جنگ اسرائیل در پی عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» ایران رخ داد. اتفاقی که بسیاری از شهروندان اصفهان را حتی از خواب آرام پنجشنبه‌شب بیدار نکرد و بسیاری از مردم در ساعات صبح از آن مطلع شدند.
عملیاتی که در همان ساعات اولیه به صحنه جنگ روانی برخی از رسانه‌های خارجی مدعی حمله موشکی اسرائیل به پایگاه هسته‌ای اصفهان تبدیل شد درحالی‌که گزارش‌های میدانی نشان می‌داد نه‌تنها حمله موشکی در کار نبوده است؛ بلکه عملیات محدودی توسط ریز پرنده‌های هدایت‌پذیر که از داخل مرزهای ایران هدایت شده بودند در منطقه شرق اصفهان انجام‌گرفته که همگی به‌وسیله پدافند هوایی دفع شده‌اند.
اینجا قصد بررسی و تحلیل نداریم؛ چون نوشتن از یک اقدام نظامی و اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم نیاز به تجربه سیاسی و تحلیل نظامی دارد؛ اما شاید روایت اتفاقات و واکنش‌هایی که پس از آن رخ داد، نشان از بی‌تأثیری این گونه اقدامات در روان جامعه شهری اصفهان داشته باشد و این خود راوی شکستی از عملیات روانی است که هدف رسانه‌های خارج‌نشین و صهیونیستی بوده که مدت‌هاست به دنبال آن بودند.
اینکه رسانه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و رسانه‌های فارسی‌زبان فعال‌شدن یک سامانه پدافند و پرواز چند ریز پرنده را با آب‌وتاب پوشش می‌دهند، این واقعیت را بیش‌ازپیش روشن می‌کند که در میدان شکست‌خورده‌اند و حالا فقط جنگ رسانه‌ای باقی‌مانده است.
اصفهانی‌ها را اکثرا به طنازی و شوخ‌طبعی می‌شناسند که هم در حادثه قبلی و هم در این حادثه و در همان ساعت‌های اولیه ردپای آن را در توییت‌ها، کامنت‌ها، پیام‌ها، تصاویر و اظهارنظرهایشان در فضای مجازی مشخص است. واکنش‌هایی که این حادثه را با ترقه‌بازی‌های چهارشنبه‌سوری، حمله موشک‌های کاغذی و... مقایسه می‌کردند و این جمله از یک فیلم طنز پرتکرار شد که «تأثیرگذار بود». شاید همین واکنش‌های مردم اصفهان و تصاویر منتشر شده از حضور آنها در کنار زاینده‌رود و روال عادی زندگی در شهر بود که حتی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را وادار کرد تا در توییتش تنها به یک کلمه بسنده کند و بگوید: «مسخره بود!»
سخنی که به گفته رهبر مخالف نتانیاهو به وجهه و جایگاه بین‌المللی اسرائیل آسیب وارد کرد و آن را از تهران تا واشنگتن مسخره و شرمنده کرد.
به هر سو آنچه که به‌وضوح مشخص است این است که هر عملیات روانی روی جامعه اصفهان که نگاهی نقادانه و تیزبین همراه با طنز دارند نمی‌تواند تأثیر بگذارد و اضطراب را به دل آنها وارد کند و روحیه‌ای به‌مراتب قوی‌تر دارند که می‌تواند ازاین‌قبیل حوادث نیز عبور کنند.
آنچه مهم است که بدانیم این است که امروز که دشمن در میدان قدرت عرض‌اندام ندارد به جنگ روانی با بزرگ‌نمایی، تکرار، استفاده از تصاویر و اخبار جعلی و... که از تکنیک‌های رسانه‌ای برای تأثیرگذاری بر مخاطب است استفاده می‌کند. در این میان باید هم رسانه‌های داخلی روایت واقعیات و آنچه اتفاق می‌افتد را در سریع‌ترین زمان به مخاطب خود برسانند و هم مردم سطح سواد رسانه‌ای خود و فرزندانشان را بالاتر ببرند.
البته از روز گذشته هم رسانه‌های داخلی بخصوص در اصفهان گوی سبقت را از روایت رسانه‌های خارج‌نشین ربودند و هم مردم اصفهان و کشور واکنش درستی به روایت‌های غلط داشتند که گویای آن است که شهروندان سواد بالاتری در مواجهه با هر خبر و روایتی پیدا کرده‌اند که این دست بالای مسئولان، رسانه‌ها و مردم را در جنگ روانی دشمن بالاتر نگه داشته و هر حادثه‌ای نمی‌تواند امنیت روانی جامعه را بشکند و به آن ضربه بزند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار